måndag 2 mars 2009

Egen bloggbakgrund och header

Någon undrar hur man gör sin egen bloggbakgrund och header.
Här på Blogger är det enkelt.

Gör din egen bild för bakgrunden, jag har gjort min i Paint.
Lite trixande till man får till bredden på sidostyckena och rätt färg på mittenstycket.
Det finns bättre program än Paint, men det är det jag har, så det fick det bli.

När du gjort din bild går du till Photobucket och registrerar dig och i ditt album lägger du in din bild. Då får du flera koder, välj Direct Link - Layout pages. Kopiera den länken, gå in på "redigera html kod" och klistra in den mellan parentesen i bodyn på din blogg. Se nedan....



body {background:$bgcolor;background-image:url( HÄR SÄTTER DU IN LÄNKEN FRÅN PHOTOBUCKET);background-position: center; background-repeat:no-repeat; background-attachment: fixed;margin:0; color:$textcolor; font:x-small Georgia Serif; font-size/* */:/**/small; font-size: /**/small; text-align: center;


Det kan hända att du får göra om det några gånger innan du får till rätt mått på din bild för att passa in i bloggen.
Jag gjorde om det några gånger. Ett tips är att lägga upp en testblogg där du testar dig fram till den "rätta". Så gjorde jag, jag är inte så haj på detta med html koder och annat.


Headern är lättare att ändra tycker jag.
Där går du bara in i Layout och väljer vilken bild du vill ha som bakgrund på din header.
Jag gjorde min bild i Paint här också, men man kan ta vilken bild man vill som bakgrund.

Som ni kanske förstår gillar jag Gustav Klimt eftersom jag har hans verk som bakgrund.
Han finns med i headern också, björkarna är hans. (numera är björkarna de jag fotat på andra sidan vår väg!) red. 100220

Inga kommentarer:

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin