söndag 19 april 2009

Libanesisk mat!

Igår blev vi sugna på libanesiskt och i ekolådan som kom i fredags fick vi massor med godsaker.
Av auberginen gjorde jag Moutabbal batinzian, en röra med sesampasta, citron och vitlök i.
Receptet:
Ingredienser
1 st Aubergin, 4 msk Sesampasta, 0.5 tsk salt, 1 msk citronsaft, 3 st vitlöksklyftor
Gör så här
1. Stick hål i skalet på auberginen med en gaffel. Grilla i 275 grader ugnsvärme tills skalet spricker. Dra sedan av det under rinnande kallt vatten. Hacka auberginen grovt och blanda med övriga ingredienser. Kör i mixer i en halv minut. Garnera med tomatklyftor, spiskummin och ringla lite olivolja över.
Av tomaterna gjorde jag Tabbouli:
250g bladpersilja, 3 tomater, ½ gul lök, 1½ msk finkrossad borghol, ½tsk salt, 2 tsk summack, 2 msk torkad mynta, 1 tsk paprikapulver, 2 msk citronsaft, 1½ msk olivolja
Hacka persiljan utan stjälkar
Övriga grönsaker hackas fint och allt blandas med borghol, kryddor, citronsaft och olivolja.
Serveras genast.
Kebabspetten gjorde jag så här:
800g lammfärs, 1 gul lök finriven, 2 tsk spiskummin, 3 tsk paprikapulver, 2 krm cayennepeppar, 2 tsk persillade, 1 tsk mald koriander, 2 tsk torkad mynta, 1 tsk salt
Blanda allt i matberedare snabbt och låt stå 30 min.
Trä upp korvar på spett och grilla(alt. stek i ugn på högsta temp).
Labneh(yoghurtsås):
½ liter Turkisk yoghurt, 1 tsk örtsalt, 1 tsk torkad mynta och 1 tsk paprikapulver blandas.
Så här såg det ut när kocken(jag) arbetade.

Så var det dags att äta.
Vi hade pitabröd och klyftpotatis som tillbehör.


Det är mycket gott och man blir mycket mätt!

2 kommentarer:

Jeanette S sa...

Åh, vad gott det ser ut! Jag har aldrig provat Libanesisk mat, ser att jag verkligen har missat något. Det här måste jag testa!

Proforma sa...

Ser jättegott ut! Jag har heller aldrig provat libanesisk mat. Annorlunda smaksättning och många kryddor som jag aldrig hört talas om!
Kram

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin