onsdag 22 april 2009

Min inspiration! - Min japanska husbibel!


Jag har varit Japanfrälst sedan 1982 då jag fick min första penpal från Japan.

Det har förstås påverkat mig mer eller mindre under olika perioder i mitt liv.

1987 studerade jag japanska både i kursverksamhet och privat, det var mycket kul och intressant, då jag fick lära mig ännu mer om japansk kultur än jag fått via mina penpals.


Till och från har jag drömt om ett "japanskt" hus.

Snart kanske det blir sanning, iaf med drag av Japan

Denna japanska "husbibel" köpte jag 1987.

Här följer några få bilder jag tagit ur "bibeln"

Bibeln innehåller 100 hus, så detta är bara en sniff ur boken.




Ovanstående entré är så japansk och snygg!


Badrummet här ovan, är en dröm som är alldeles för dyr för oss.


Kolla vyn ut i trädgården!


Detta rum är Japan för mig.

Inspiration till hur jag tänkt vårt hus.

Obs! tänk bort möblerna.

Tyvärr är japaner tokiga i furu.

Denna entrén är en förebild för vår.

Vill ha sten på entrégolvet ute också och någon typ av spalje mellan pelarna framför dörren.


Entré som ser ut att flyta i vatten.

Klassiskt!


Svart och vitt är så snyggt!



Japanska trädgårdar är ett kapitel för sig.




Det var ett smakprov ur boken, mer kan komma i senare inlägg.


1 kommentar:

Proforma sa...

Så spännande! Fast jag själv är inte så inne på japanskt eller asiatisk inredning men tycker om en del detaljer. Japanska trädgårdar däremot är väldigt vackra!
Har du varit i Japan någon gång? Har faktiskt en kompis som är där just nu, hon var där i höstas också. Honahar berättat en del och visat kort. Spännande land!
Kram

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin