söndag 7 februari 2010

Chokladsemlor!

Via Livet i träsket hittade jag Pjöller maja, och där hittade jag ett recept på Chokladsemlor.
Jag har ändrat lite på det, så här blev det. 
 

Choklad semlor

Antal portioner: 12 Färdigt på: 1 tim 55 min
Ingredienser
Till 12 semlor:
75 g smör
2.5 dl mjölk
25 g jäst
2 msk vaniljsocker
1 krm salt
0,75 dl kakao
6,5 dl (390 g) vetemjöl eller vetemjöl special
0.75 dl strösocker
eventuellt ägg till
pensling
Fyllning:
200 g mandelmassa
75 g mörk choklad med mint
½ dl starkt avsvalnat kaffe
Chokladgrädde:
3.5 dl vispgrädde
½ msk kakao
2 msk florsocker
florsocker till pudring

Gör så här
1. Smält smöret, tillsätt mjölken och ljumma blandningen.

2. Smula ner jästen i en stor degbunke, häll över degvätskan och rör tills jästen har lösts upp.

3. Blanda vaniljsocker, salt, kakao och mjöl och rör ner i bunken. Tillsätt även strösocker och arbeta ihop till en ganska kletig deg. Knåda degen ordentligt, antingen cirka 5 minuter i hushållsassistent eller 10 minuter för hand. Låt degen jäsa övertäckt på varm plats i minst 45 minuter.

4. Sätt ugnen på 200 grader. Ta upp degen på mjölat bakbord och dela den i 12 bitar. Rulla bitarna till runda bullar och lägg dem på en bakplåtspappersklädd plåt. Låt jäsa övertäckt på varm plats (exempelvis ovanpå spisen) i minst 30 minuter.

5. Pensla eventuellt bullarna med uppvispat ägg och grädda dem i mitten av ugnen på 200 grader i 10–12 minuter. Låt svalna.

6. Riv mandelmassan till fyllningen grovt och hacka chokladen ganska fint.

7. Skär ett lock av bullarna, gröp ur en del av inkråmet och blanda med mandelmassan och chokladen. Rör ner kaffet och blanda till en ganska tjock massa.

8. Fyll blandningen åter i bullarna. Vispa grädden tillsammans med kakao och florsocker och spritsa eller lägg en klick på varje bulle. Sätt tillbaka locket och pudra med florsocker.
 
Mums! 

3 kommentarer:

Unknown sa...

Chokladsemlor nä fy vad farligt för min del. Jag som älskar choklad och galen i semlor *s*

Tomtar ja om jag har 200 stycken så har jag inte tagit i skulle nog vilja säga en 400. Just dessa från trolltyg i tomteskogen är mitt allt :) Och det finns ju allt med dem men tyvärr då inte i Sverige. Har skrivit lite om den i ett tidigare inlägg samt länk till tidningen som skrev om dem för ett par år sedan.

Kram Lotta som just ätit en semla

Anna sa...

Åh, verkar spännande! Dessvärre är jag ingen större chokladfantast. Saffranssemlor däremot går inte av för hackor!

Erat hus är så läckert :)

http://husprojektet.bloggplatsen.se

Leena - By the sea i Tosteberga sa...

Näääää, semlor som är så goda i sig!!!!

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin