fredag 22 maj 2009

Upplevelser i och kring Söderhamn.

Utsikt ner mot sjön, Florsjön.
Bild från Moheds camping.
När Lilla huset på prärien skrev om Florsjö gård, blev jag nostalgisk och tänkte på mina barndoms trakter. Bland annat runt Florsjön. Min mormor och morfar bodde vid Florsjön, så jag har tillbringat många lov där och även mycket tid sen jag själv fick barn.
Min mormor gick bort 2001 så nu blir det inga lov mer där. Jag föddes i Söderhamn 1966 och bodde där till 1976.
Tänkte tipsa om sevärdheter därikring som jag gjort om Norrköping.


Oskarsborg på Östra berget får ni inte missa. Nedanför berget eller på sluttningen rättare sagt ligger fina gamla trähus, som också är värda att beskådas. Söderhamn är en gammal trästad, som liksom de flesta gamla trästäder flera ggr brunnit, värst blev det 1876 då nästan hela stan brann ned.



Här är en karta över det område jag kommer att visa er.
Det finns mycket att se så jag rekommenderar er att ta en semestertripp dit.
Budgetboende finns på Moheds camping, där de också har rymliga stugor att hyra.
Florsjö Gård ligger ett stenkast från sjön längs gamla riksvägen till Bollnäs.
Om ni tar en tur mot Bollnäs måste ni besöka Växbo Kvarn/Växbo Lin.


Där kan ni se på hur linnetillverkningen går till, köpa linneprodukter och förstås ta en fika eller äta gott.


Mitt bästa inköpstips är Disktrasan, den är jag helt kär i, kommer aldrig byta ut den mot vanliga. Den suger upp bra och luktar aldrig illa, dessutom är den kokbar om du vill ha den säkert ren. Jag tvättar den på hög temp ca 75grader och den blir som ny. Den finns också i en massa fräscha färger.

Fortsätter ni vidare från Växbo mot Arbrå ska ni ta en titt på Träslottet, som ligger på väg 83 mellan Arbrå och Bollnäs. Träslottet skapades av Willy Maria Lundberg, som var motståndare till slit och släng mentaliteten, som en inspirationskälla för konsumenter. Där finns café och inspirations trädgårdar.
På väg tillbaka mot Söderhamn kan ni åka väg 83 söderut till Kilafors Garn/Garntjänst och fynda garn.
Tar ni med er hela arbetslaget till Hälsingland kan jag tipsa om Kungsholmen, som drivs av forna längdskidåkarna Billan och Erik Östlund. Kungsholmen ligger i sjön Bergviken nära Landafors.





Ni kanske vill roa er med lite skådespel. Då ska ni åka till Trönö (nordväst om Söderhamn) och Söderblomsgården. Där hålls varje sommar Söderblomsspelet med proffs och amatörer. Årets proffsensemble är följande:


Hans Klinga är både regissör och har flera roller i spelet.


Måste också visa er Söderhamns skärgård som är helt underbar.


Storjungfrun

Enskärsoren, Orn i folkmun. Där jag tillbringat många somrar som liten.

Sista lördagen i augusti anordnas Lyskväll i Söderhamns skärgård, något som från början kommer från Finland.

Titta så vackert!







Strömmingsleken är också i augusti i samband med surströmmingspremiären.


Ja, nu har ni fått lite smakprov på "min" del av Hälsingland.

Hoppas det smakade!

1 kommentar:

Krinolinas kök sa...

Hej helene, får jag fråga varifrån du har fått flygbilden över Storjungfrun? MVH/
Katarina

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin